ΒΕΛΕΣΤΙΝΟ καιρός

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τα πολιτιστικά προγράμματα του Γυμνασίου Βελεστίνου

Από την Μουσικοχορευτική Παράδοση στον Μάνο Χατζιδάκι μέσω του Κλασικού Ελληνικού Κινηματογράφου
Τα πολιτιστικά προγράμματα του Γυμνασίου Βελεστίνου

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΒΕΛΕΣΤΙΝΟΥ (σχολικό έτος 2023-2024)

ΜΕΡΟΣ Β’ 

Τη δεύτερη μέρα, παρουσιάστηκε το Πολιτιστικό/ Λαογραφικό Πρόγραμμα : «Στα μουσικοχορευτικά μονοπάτια της ελληνικής παράδοσης». Το πρόγραμμα επιλέχθηκε και υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των προσπαθειών  μας να εμφυσήσουμε στα παιδιά την αγάπη και τον σεβασμό για τον Λαϊκό Πολιτισμό μας, υλικό και άυλο, και έχοντας πάντα κατά νου ότι λαός που αποξενώνεται από τις ρίζες και τις παραδόσεις του, χάνει την ταυτότητά του. Υπό την καθοδήγηση της υπεύθυνης του προγράμματος, κ. Παγωνοπούλου Κλεοπάτρας, επιχειρήθηκε διασύνδεση των αρχαίων ελληνικών χορών με τους παραδοσιακούς χορούς μας καταδεικνύοντας τη συνέχεια του ελληνισμού μέσα στους αιώνες. Έγινε επίσης  και γνωριμία με αντιπροσωπευτικούς χορούς απ’ όλη την Ελλάδα. Το πρόγραμμα διανθίστηκε με χορούς που διδάχτηκαν μαθήτριες και μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου από τον Γυμναστή του Σχολείου κ. Τζήκα Βασίλη, οι οποίοι έδωσαν μια χαρούμενη νότα στην παρουσίαση  δημιουργώντας εύθυμη διάθεση. Τα παιδιά χόρεψαν από την Ήπειρο το συρτό στα τρία «Άσπρο τριαντάφυλλο κρατώ» και  τα « Παλαμάκια» , από την Πελοπόννησο τον καλαματιανό « Όλα τα πουλάκια» και τον «Τσακώνικο», από τη Θράκη  το «Ποδαράκι», από τον Πόντο το τικ «Σεράντα μήλα κόκκινα», από την Ανατολική Ρωμυλία τη «Ρουμπαλιά», από την Κέρκυρα τον «Άη Γιώργη» και από τη Θεσσαλία τη «Ζαχαρούλα».

Η παρουσίαση του Πολιτιστικού-Λαογραφικού Προγράμματος έκλεισε με την ανάγνωση σελίδας ημερολογίου που κρατούσε κατά τη διάρκεια εκπόνησης της δράσης, η φιλόλογος κ. Πρίντζου Αρετή. Η εκπαιδευτικός κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς συνέλεξε δημοτικά τραγούδια της Μαγνησίας που συγκέντρωσαν οι μαθητές/-τριες ρωτώντας παππούδες και γιαγιάδες, κάνοντας ηχογράφηση για να σώσουν τη φωνή τους,ενώ παράλληλα έμαθαντους παραδοσιακούς σκοπούς. Με τον τρόπο αυτό «ζυμώθηκαν» με τη διαδικασία έρευνας και διάσωσης της πολύτιμης προφορικής παράδοσης του τόπου μας, της Μαγνησιώτικης Παράδοσης, μιας και ένας από τους στόχους του Πολιτιστικού-Λαογραφικού Προγράμματος ήταν να καταστούν τα ίδια τα παιδιά φορείς του Πολιτισμού.

Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί του Προγράμματος: Κλεοπάτρα Παγωνοπούλου, Φιλόλογος/Βασίλης Τζήκας, Γυμναστής/Αρετή Πρίντζου, Φιλόλογος

Μαθητές/-τριες που συμμετείχαν:Αγροκώστα Κωνσταντίνα, Αγροκώστα Χρυσούλα, Γιάννα Ασημίνα, Γκρόζος Χρήστος, Ζήτη Δήμητρα, ΘωμαϊδηςΒάιος, Καραρρήγας Δημήτρης, Κίτσιου Στυλιανή, Κουβάτας Δημήτρης, Λαμπράκη Ευαγγελία, Κουσκουρίδας Βασίλειος, Λιάμτσας Αντώνιος, Μέρμηγκας Νικόλαος, Μίρα Κέισι, Μπαλαμώτης Φαίδων, Μπανιά Μαρία, Νασίκα Μαίρη, Νιμπή Λυδία, Ρήγα Βασιλική, Ρομποτής Θωμάς, Σαββανάκη Μαρία, Σαράντης Γιάννης, Συρταδιώτη Κατερίνα, Συρταδιώτης Γιώργος, Χαλβατζή Ελένη 

Ακολούθως, τη σκυτάλη πήρε η ομάδα που ασχολήθηκε με τη μουσική, καλλιτεχνική, πολιτιστική συνεισφορά του Μάνου Χατζιδάκι. Ο τίτλος του Πολιτιστικού Προγράμματος: «Ο αξεπέραστος Μάνος Χατζιδάκις». Συμπληρώνονται φέτος 99 χρόνια από τη γέννησή του και 30 χρόνια που έφυγε από κοντά μας. Σε πολλές πόλεις της πατρίδας μας διοργανώνονται διάφορες μουσικές εκδηλώσεις ως ελάχιστος φόρος τιμής σε έναν καλλιτέχνη που έκανε γνωστή τη χώρα μας στα πέρατα του κόσμου με τις υπέροχες μελωδίες του. Οι πρόβες ξεκίνησαν νωρίς, με τα παιδιά να ακούν Χατζιδάκι και να επιλέγουν μόνα τους τα τραγούδια που θα ήθελαν να ερμηνεύσουν. Η Καθηγήτρια Μουσικής κ. Λεία Βακαλοπούλου, μέσα από εργώδη προσπάθεια, έδινε κάθε φορά τον σωστό τόνο. Επιμονή και υπομονή χαρακτήριζαν την Εκπαιδευτικό με τη μελωδική φωνή και το ιδιαίτερο ταλέντο στο αρμόνιο. Μαζί της και η Φιλόλογος κ. Αρετή Πρίντζου με ταυτόχρονη τροφοδότηση πληροφοριών για τον αγαπημένο Χατζιδάκι, αναλύσεις των στίχων των τραγουδιών, φύλλα εργασίας με ποικίλες δραστηριότητες.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες ενθουσιάστηκαν με τα τραγούδια από τον παλιό, καλό κινηματογράφο. Τραγούδια που είναι στενά συνυφασμένα με ξέγνοιαστες και χαμογελαστές στιγμές. Στιγμές που έχουν άρωμα σχολείου, θυμίζουν σκανταλιές, καλοκαίρι, θάλασσα και το τόπι της Αλίκης. Στιγμές που ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια μας την μαυροντυμένη Μελίνα ως μοιραία Στέλλα. Θυμίζουν τον Δημήτρη Χόρν, αλλά και τόσους άλλους που ζωντάνεψαν τη μουσική του Μάνου στο πανί και όχι μόνο. Ακούστηκαν τα τραγούδια: «Μίλησέ μου», «Έχω ένα μυστικό», «Τα παιδιά του Πειραιά», «Εφτά τραγούδια θα σου πω», «Ο γλάρος», «Ο αμαξάς», «Ο τσάμικος» και  το τραγούδι για τον «Κεμάλ». Η αυλαία των παρουσιάσεων και των εκδηλώσεων έκλεισε με την προτροπή προς τα παιδιά από την κ. Βακαλοπούλου πως αν και οι στίχοι του Νίκου Γκάτσου είναι αξεπέραστοι, εμείς συνειδητά αποφασίζουμε να είμαστε αισιόδοξοι. Τραγουδάμε πάντα το «τράβα μπρος» και πορευόμαστε με θάρρος και ελπίδα. Η κ. Πρίντζου ευχήθηκε στα παιδιά να αγαπήσουν πιότερο τον Μάνο Χατζιδάκι, να ακούσουν στις καλοκαιρινές τους διακοπές τραγούδια που γαληνεύουν τις ψυχές τους, να παίξουν, να χαρούν, να διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία και να εκφράζονται καλλιτεχνικά με λογής-λογής ζωγραφιές.

Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί του Προγράμματος: Βακαλοπούλου Λεία, Καθηγήτρια Μουσικής Παιδείας/ Πρίντζου  Αρετή, Φιλόλογος

Η Ομάδα μας: Ασημίνα Γιάννα (Α1), Κωνσταντίνα-Ξανθίππη Νικήτη (Α2), Σεκίνο Ντραγκόι (Α2), Θεοδώρα- Μαρία Πρίντζιου (Α2), Μαίρη Στεργίου (Α2), Κωνσταντίνα Τσέλα (Α2), Νίκος Μακρής (Β1), Παρασκευή Νασιάκου (Β1), Χρήστος Παπαϊωάννου (Β1), Εβελίνα Παπανίκου (Β2), Εύα Πουτουρούδη (Β2), Χαρά Σκρίμπα (Β2), Βασιλική Ρήγα (Β3), Ελένη Σαϊτη (Β3), Κωνσταντίνα Αγροκώστα (Γ1), Χρυσάννα Αγροκώστα (Γ1). Ο μαθητής: Χρήστος Παπαϊωάννου συνόδευε τα τραγούδια  και με την κιθάρα του.