Ο τουρισμός στη Θεσσαλία μπορεί πολλά περισσότερα από "Rooms to let"
Μπορεί η Περιφέρεια Θεσσαλίας να χαρακτηρίζεται “η πιο πράσινη περιφέρεια” από τους διοικούντες και να απολαμβάνει ένα σχετικά σταθερό τουριστικό ρεύμα λόγω του φυσικού της πλούτου και τοπίου, αυτό όμως δε συνιστά πλάνο τουριστικής βιωσιμότητας πολλώ δε μάλλον και παρακαταθήκη για τουριστική ανάπτυξη. Η Μαγνησία, το ανατολικό άκρο της περιφέρειας, παραμένει ένας πανέμορφος και ελκυστικός προορισμός διακοπών, πλην, λιμνάζων σε ότι αφορά τις πρακτικές και μεθόδους τουριστικής ανάπτυξης αλλά και προβολής του στο ευρύ κοινό.
Με το Πήλιο και τις Σποράδες σε πρώτο πλάνο, η τουριστική κίνηση αποτελεί ένα σταθερό οικονομικό πόρο για τη Μαγνησία, τη σημαντικότερη βιομηχανία της περιοχής, όπως προέκυψε μετά και την αποβιομηχάνιση της. Με ένα πλούσιο φυσικό περιβάλλον, δαντελένιες παραλίες, κι έντονη πολιτιστική δραστηριότητα και ζωή, τόσο το βουνό των Κενταύρων όσο και το νησιωτικό σύμπλεγμα της Θεσσαλίας, συνιστούν έναν άκρως σημαντικό πυλώνα οικονομικής βιωσιμότητας της Μαγνησίας και της ευρύτερης Θεσσαλίας, με χιλιάδες εργαζομένους να απασχολούνται έστω και εποχικά στις τουριστικές επιχειρήσεις κι εξίσου πολλούς επισκέπτες να τονώνουν την τοπική οικονομία.
Ωστόσο, παρά το γεγονός πως ο τουρισμός είναι, κατά γενική ομολογία, ένα από τα πιο "βαριά χαρτιά" της Μαγνησίας, τα επίπεδα οργάνωσης και αναπτυξιακής προοπτικής του τουρισμού, δε μπορούν να χαρακτηριστούν παρά ανεπαρκή. Λιμένας και Αεροδρόμιο, παρά την αύξουσα τουριστική εισροή, παραμένουν επικουρικές είσοδοι στην πόλη κι όχι "εργαλεία" στην προσέλκυση νέων τουριστικών ροών. Με ένα σταθερό πρόγραμμα δρομολογίων, το λιμάνι του Βόλου εξυπηρετεί αποκλειστικά τις Σποράδες, ενώ θα μπορούσε να υπάρχει σύνδεση τόσο με το λιμάνι του Πειραιά ή της Ραφήνας, όσο και με τη Θεσσαλονίκη σε ένα πρώτο πλάνο, αν όχι και σύνδεση με άλλα νησιά του Αιγαίου.
Αναλόγως κινείται και το Αεροδρόμιο Αγχιάλου, το οποίο αρκετοί ταξιδιώτες αγνοούν - κι εύλογα, αν σκεφτεί κανείς πως λειτουργεί μόνο με πτήσεις charter, σε συγκεκριμένη περίοδο, χωρίς ωστόσο να αξιοποιείται στο μέγιστο της δυνατότητας του. Υπέρογκα ποσά εισιτηρίων και περιορισμένος αριθμός πτήσεων, κρατούν σταθερή αλλά όχι και πολλά υποσχόμενη την τουριστική κίνηση μέσω του αερολιμένα.
Αντιστοίχως, η προσέλκυση περισσότερων "low cost" εταιριών ως πρώτη προσέγγιση, θα μπορούσε να προσελκύσει μεγαλύτερο αριθμό ταξιδιωτών, να επεκτείνει χρονικά το πρόγραμμα λειτουργίας και ακολούθως να ενισχύσει τις πληρότητες των ξενοδοχειακών μονάδων και την κίνηση στις τοπικές επιχειρήσεις τόσο στα νησιά όσο και στην ενδοχώρα της Μαγνησίας. Ακόμη μια λύση δε, θα ήταν και η συζήτηση περί υπαγωγής του αεροδρομίου σε αναπτυξιακό πρόγραμμα όπως και πολλά περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδος, στα οποία η εν λόγω κίνηση απέφερε εμπράκτως καρπούς με την αύξηση της τουριστικής ροής αλλά και την αναβάθμιση των υποδομών.
Σε τοπικό επίπεδο, υπήρξε πρόβλεψη για την ενίσχυση των τουριστικών επιχειρήσεων με την ενίσχυση τους και την έγκριση δανειοδότησης με ευνοϊκότερους όρους μέσω ΈΣΠΑ, αλλά από τη στιγμή που η Θεσσαλία είναι ουραγός στην απορρόφηση των κονδυλίων ευρωπαϊκών προγραμμάτων, ήταν επόμενο και αυτή η κίνηση να μην αποδώσει στο 100% του βεληνεκούς της. Σε αυτό το σημείο, νευραλγικής σημασίας είναι η τουριστική προβολή της Μαγνησίας και της Θεσσαλίας, με ταξιδιωτικές καμπάνιες που προωθούν γόνιμα και έντεχνα την περιοχή και τις ομορφιές της, αλλά και με ολοκληρωμένες προτάσεις εναλλακτικού τουρισμού (θρησκευτικός τουρισμός, μουσικά φεστιβάλ, extreme sports κλ.π.) για διαφορετικά target group.
Οι λύσεις που μπορούν να προκύψουν έπειτα από συζήτηση και ζύμωση για την τουριστική ανάπτυξη της Μαγνησίας, είναι πολλές. Περισσότερη και ποιοτικότερη προβολή, εξορθολογισμός των εισόδων στην πόλη και αύξηση των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών δρομολογίων, οργάνωση εναλλακτικών τουριστικών δράσεων και συντήρηση των υποδομών. Εκείνο που λείπει από την υπάρχουσα προσέγγιση στον τουρισμό της Μαγνησίας, είναι η προοπτική και η πρωτοβουλία μια Μαγνησίας με τουρισμό ευρωπαϊκών προδιαγραφών, αναπτυγμένων δομών και αειφόρου βιωσιμότητας.
Σκρίμπας Ιωάννης
Υπ. Περιφερειακός Σύμβουλος Μαγνησίας
Υπ. Περιφερειάρχης Νίκος Τσιλιμίγκας
Η Θεσσαλία στην καρδιά μας.