Αφιερωμένο στο Ρήγα Βελεστινλή το 3ο Μαθητικό Συνέδριο
Το Συνέδριο απευθύνεται σε μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας και σε όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου της ΔΔΕ Μαγνησίας.
Στη διοργάνωση συμμετέχουν το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Ίδρυμα της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, το ΠΕΚΕΣ Θεσσαλίας, ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Μαγνησίας, η Ένωση Φιλολόγων Μαγνησίας, τα Γ.Α.Κ Μαγνησίας, τα Αρχεία Χαρτογράφησης Κληρονομιάς Θεσ/κης, ο Δήμος Ρήγα Φεραίου και Ζαγοράς, ερευνητικά ιδρύματα της Μαγνησίας και τοπικοί επιστημονικοί φορείς ( Σύλλογοι, Βιβλιοθήκες Βόλου). Οι εργασίες του συνεδρίου θα ξεκινήσουν στο Βελεστίνο με τις εναρκτήριες εισηγήσεις του πρώτου μέρους το απόγευμα της Δευτέρας 11 Μαΐου από 17:00-20:00, και την Τρίτη 12 και Τετάρτη 13 Μαΐου 2020 με τις κύριες παρουσιάσεις των μαθητικών εισηγήσεων, εντός σχολικού ωραρίου, στο Πολιτιστικό κέντρο Ν. Ιωνίας του Δήμου Βόλου.
Πρωταρχικός σκοπός του Συνεδρίου αποτελεί η ενδελεχής γνωριμία των μαθητών με πτυχές της προσωπικότητας του Ρήγα, μέσω της διερευνητικής εμπλοκής τους με την Τοπική Ιστορία αλλά και τη βιωματική προσέγγιση τους με τα αρχεία Βιβλιοθηκών.
Σύμφωνα με την επιστημονική επιτροπή, σκοπός του Συνεδρίου είναι η ανάδειξη της προσωπικότητας του Ρήγα, η μελέτη της πνευματικής του προσφοράς κατά την επανάσταση, η ανάδειξη της συμβολής του στην προβολή και έκδοση έργων θετικών επιστημών και χαρτών, αλλά κι η αναγνώριση της προσφοράς του στον τόπο, στην Ελλάδα αλλά και στον κόσμο γενικά. Ο Ρήγας Βελεστινλής υπήρξε ο πρωτεργάτης και πρόδρομος του νεοελληνικού διαφωτισμού και ο κήρυκας και πρωτομάρτυρας της Επανάστασης του 1821. Το εθνεγερτικό μήνυμα και το μαρτυρικό του τέλος συγκίνησαν βαθιά το υπόδουλο γένος. Η απήχηση του έργου και των ιδανικών του υπήρξε πολύ μεγάλη σε βάθος και έκταση και πολύ δραστική σε χρονική διάρκεια. Η Φιλική Εταιρεία και οι αγωνιστές της Επανάστασης του 1821 θεώρησαν τον Ρήγα ως τον πρόδρομο και πρωτομάρτυρα της ελευθερίας. Η φυσιογνωμία του έγινε το σύμβολο που εναγώνια αναζητούσε η συνείδηση του υπόδουλου Ελληνισμού, παίρνοντας κυριολεκτικά μυθικές διαστάσεις.
Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές θα κληθούν να οικοδομήσουν τη γνώση "βγαίνοντας" από την τάξη, προκειμένου να επισκεφτούν ιστορικούς χώρους, βιβλιοθήκες, συγκεντρώνοντας στοιχεία για την έρευνά τους και με τον δικό τους ευφάνταστο τρόπο να παρουσιάσουν μοναδικές σχετικές αναπαραστάσεις. Να σημειωθεί ότι οι παιδαγωγικοί στόχοι του 3ου Μαθητικού Συνεδρίου, το συντονισμό του οποίου έχει η Υπεύθυνη του Γραφείου Σχολικών Δραστηριοτήτων της ΔΔΕ Μαγνησίας, συνάδουν με το πλαίσιο της υποστήριξης των Πολιτιστικών Προγραμμάτων και ειδικότερα της θεματικής της Τοπικής Ιστορίας. Έτσι, η μάθηση της Τοπικής Ιστορίας δεν είναι περιττή μάθηση, αλλά ζωντανή αυτενεργή μάθηση μέσα από τις πηγές.
Θεωρείται εξέχουσας σημασίας η σύνδεση της Παιδείας με τον Πολιτισμό αλλά και την ανάδειξη και προώθηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, μέσα από ένα ευρύ φάσμα Σχολικών Δραστηριοτήτων, όπως η διοργάνωση ενός Συνεδρίου που ενισχύει τον ρόλο του σχολείου, αφού και το ίδιο αποτελεί μια πολιτισμική μονάδα. Είναι σημαντικό ότι προωθείται η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, αλλά και η δημιουργική εμπλοκή των μαθητών σε καινοτόμες, επιστημονικού χαρακτήρα δράσεις, όπως η διοργάνωση ενός Συνεδρίου. Το Μαθητικό Συνέδριο αποτελεί μια καινοτόμο δράση κατά την οποία δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές σχολείων να συναντηθούν, να καταθέσουν τις απόψεις τους σε θέματα που τους ενδιαφέρουν, αλλά και να δημιουργήσουν δεσμούς μεταξύ τους που μπορεί να οδηγήσουν σε ευρύτερες συνεργασίες πάνω σε διαθεματικές ενότητες, καθώς απευθύνεται σε όλες τις ειδικότητες.
Οι εισηγήσεις των μαθητών με την καθοδήγηση των επιβλεπόντων καθηγητών τους, θα κατατεθούν στην επιστημονική επιτροπή για τυχόν παρατηρήσεις και προκειμένου να ελεγχθεί η συνάφεια τους με το αντικείμενο. Όλες οι εισηγήσεις έπειτα από τον έλεγχο της επιστημονικής επιτροπής θα παρουσιαστούν στο συνέδριο. Η διεξαγωγή του αλλά και η αποτίμησή του θα συμπεριληφθεί στο πλαίσιο των εκδηλώσεων εορτασμού των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, η οποία θα αποσταλεί και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Επίσης, κατόπιν συνεννόησης με τα Γ.Α.Κ Μαγνησίας και τα Αρχεία Χαρτογράφησης Κληρονομιάς Θεσ/κης, διοργανώνεται συνάντηση με εκπαιδευτικούς (και όχι μόνο), με θέμα τη χρήση των χαρτών και του αρχειακού υλικού στην εκπαιδευτική διαδικασία και έμφαση στην αξιοποίηση της Χάρτας σε Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση, με προτάσεις για σχετικές με τη Χάρτα δράσεις. Στη συνάντηση, εκτός από την παρουσίαση της Χάρτας, θα γίνει αναφορά στις εκπαιδευτικές δράσεις για παιδιά και ενήλικες που πραγματοποιεί το Αρχείο Χαρτογραφικής Κληρονομιάς για τη Χάρτα του Ρήγα Βελεστινλή και θα συζητηθούν προτάσεις για αξιοποίηση της Χάρτας σε σχετικές δράσεις, εν όψει του Μαθητικού Συνεδρίου που θα πραγματοποιηθεί στο Βελεστίνο, στις 11-13 Μαϊου 2020.
Τέλος, στην οργανωτική επιτροπή συμμετέχουν κι οι Διευθυντές Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, εκπαιδευτικοί, καθώς και η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της ΔΔΕ Μαγνησίας Σοφία Κανταράκη με τον ομόλογο της Αντώνη Αντωνίου της ΠΔΕ.