ΒΕΛΕΣΤΙΝΟ καιρός

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Γυμνάσιο Στεφανοβικείου - Ενημέρωση για τον σχολικό εκφοβισμό και την ασφαλή χρήση του διαδικτύου

Γυμνάσιο Στεφανοβικείου - Ενημέρωση για τον σχολικό εκφοβισμό και την ασφαλή χρήση του διαδικτύου

Στα πλαίσια της αξιολόγησης σχολικών μονάδων (δράση του άξονα 3 «Σχέσεις μεταξύ μαθητών και μαθητριών») με τον διακριτό τίτλο «Σχολείο: εργαστήρι διάπλασης ψυχών και ονείρων» επισκέφθηκαν το Γυμνάσιο Στεφανοβικείου την Πέμπτη 12/12/2024 ο Αρχιμανδρίτης π. Σεβαστιανός Ζερβός, διδάκτορας ψυχολογίας και ο Ανθυπαστυνόμος κ. Σκόνδρας Γεώργιος, οι οποίοι ανέπτυξαν από κοινού τον τρόπο αναγνώρισης και αντιμετώπισης του (σχολικού) εκφοβισμού και την ορθή χρήση του διαδικτύου και των παγίδων που αυτό κρύβει.

Ο π. Σεβαστιανός με γλαφυρό και παραστατικό τρόπο και με παραδείγματα από την πολύχρονη ενασχόληση με το θέμα του εκφοβισμού που ταλανίζει μαθητές και εκπαιδευτικούς καθήλωσε τους μαθητές και τους έδωσε την αφόρμιση να σκεφτούν τί πραγματικά είναι ο εκφοβισμός, ποια είναι τα όρια εκφοβισμού και αστείου, σε τί διαφέρει η αναφορά ενός συμβάντος από μαθητή σε εκπαιδευτικό από το «κάρφωμα», πώς αντιμετωπίζεται σε πρώτο βαθμό ή λεκτική βία που μειώνει και ταπεινώνει και πώς περιορίζεται η δράση του εκφοβιστή και ταυτόχρονα περιέγραψε και τους λόγους που κάποιος γίνεται εκφοβιστής.

Ο ανθυπαστυνόμος κ. Σκόνδρας Γεώργιος με αρκετή δόση χιούμορ που προέρχεται από τη γνώση του, όσον αφορά τις συνήθειες των εφήβων στο διαδικτυο, τους ενημέρωσε εμπεριστατωμένα για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, πώς να αναγνωρίζουν οι μαθητές τις όποιες παγίδες που αφορούν τους ιούς στον Η/Υ ή στο κινητό τηλέφωνο και τις πλαστές ιστοσελίδες και πώς οι δημιουργοί κακόβουλων εμπορικών σελίδων μπορούν να τους αποσπούν χρηματικά ποσά με νόμιμο τρόπο, χωρίς να δίνουν το διαφημιζόμενο προιόν. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο ηλεκτρονικό ίχνος, πώς αυτό δημιουργείται και πώς δεν σβήνεται ποτέ, πώς μπορεί να εντοπιστεί η περιοχή του οποιουδήποτε χρήστη από την IP του υπολογιστή του, πώς μπορεί να εντοπιστεί ο οποισδήποτε ακόμη και από ένα email ή φωτογραφία και πώς τα ανεξήτηλα στατιστικά δεδομένα που δημιουργούν οι μαθητές με τη χρήση του διαδικτύου μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους μελλοντικούς εργοδότες τους στην ενήλικη ζωή τους και πώς αυτά τα στατιστικά έχουν βαρύτητα στην όποια πρόσληψή τους και αποτελούν μέτρο ελέγχου εφ’ όρου ζωής.

Στη συνέχεια ακουλούθησε ένας γόνιμος διάλογος μεταξύ των μαθητών/τριών και των προσκεκλημένων κατά τον οποίο λύθηκαν αρκετές προσωπικές απορίες και αναπτύχθηκε ακόμη μια πτυχή του προβλήματος: πώς συνδέεται η υπερβολική χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών με τη λειτουργία του εγκεφάλου, ποια μέρη του εγκεφάλου επηρεάζονται άμεσα  και τί αντίκτυπο έχει αυτή η επίδραση στην σχολική επίδοση, στην αντιληπτική ικανότητα, στην ορθή και δομημένη χρήση της γλώσσας στον γραπτό και προφορικό λόγο και εν τέλει πώς η υπερβολική χρήση αποτελεί το βασικό αίτιο της βίας και του (σχολικού) εκφοβισμού. 

Ολοκληρώνοντας τη σημερινή ενημέρωση για τον σχολικό εκφοβισμό και την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, είναι σαφές ότι το ζήτημα αφορά όλους μας και απαιτεί συνεργασία, ευαισθητοποίηση και δράση από μαθητές, δασκάλους, γονείς και την κοινωνία γενικότερα.

Μέσα από την παρουσίαση των ειδικών, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου Στεφανοβικείου απέκτησαν πολύτιμες γνώσεις για το πώς να αναγνωρίζουν και να αντιδρούν σε φαινόμενα εκφοβισμού, ενώ παράλληλα ενημερώθηκαν για τους κινδύνους του διαδικτύου και πώς να προστατεύουν τον εαυτό τους από αυτούς. Οι συζητήσεις που ακολούθησαν βοήθησαν στη δημιουργία ενός υγιούς κλίματος επικοινωνίας και ενίσχυσαν την κατανόηση του τρόπου που επηρεάζει η υπερβολική χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών τη μαθησιακή διαδικασία και τη συμπεριφορά των νέων. Η υπευθυνότητα και η αυτοπροστασία στο διαδίκτυο, αλλά και η ανάπτυξη σεβασμού και ενσυναίσθησης μεταξύ των μαθητών, αποτελούν τα κλειδιά για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων. Όλοι μας πρέπει να αναλάβουμε τη δέσμευση να δημιουργήσουμε ένα σχολικό περιβάλλον ελεύθερο από βία και φόβο, με σεβασμό στην προσωπικότητα του άλλου και στην ελευθερία της σκέψης και της έκφρασης.