Αντιμέτωποι με εντολές για διακοπές ρεύματος
Ρεπορτάζ: Βάσω Κυριαζή - Ταχυδρόμος
Ολο και πιο δύσκολη γίνεται η κατάσταση με τις αυξήσεις των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος, με τους λογαριασμούς που φτάνουν στα νοικοκυριά να προκαλούν ίλιγγο.
Αποτέλεσμα των υπέρογκων ποσών που καλούνται να πληρώσουν οι καταναλωτές είναι οι λογαριασμοί να μένουν απλήρωτοι και στη συνέχεια τόσο η ΔΕΗ όσο και οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας να ζητούν από τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ να κόψει το ρεύμα στα σπίτια.
Σε μηνιαία βάση στη Μαγνησία εκδίδονται περίπου 200 εντολές διακοπής ρεύματος τόσο για νοικοκυριά όσο και για επιχειρήσεις, που δεν έχουν αποπληρώσει τουλάχιστον δύο λογαριασμούς ή που «ελέγχονται» για παράνομη επανασύνδεση μετά από διακοπή.
Τα στοιχεία αφορούν στη συντριπτική τους πλειοψηφία πελάτες με σύνδεση χαμηλής τάσης, δηλαδή κατά βάση λαϊκά νοικοκυριά.
Την ίδια ώρα ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές διαμαρτύρονται πως «οι λογαριασμοί το ρεύματος είναι παραφουσκωμένοι και δύσκολα μπορούν να τους αποπληρώσουν.
Η απόγνωση και η αγωνία για τις δυσκολίες εξόφλησης των υπέρογκων λογαριασμών έχει χτυπήσει κόκκινο. «Μου ζητάνε προκαταβολή το 25% του συνολικού χρέους. Δεν έχω να τα δώσω», υπογράμμισε στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ καταναλώτρια που οφείλει 2.000 ευρώ συνολικά για ηλεκτρικό ρεύμα και αδυνατεί να κάνει ρύθμιση, με αποτέλεσμα να τρέμει κάθε μέρα για το ενδεχόμενο διακοπής.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως οι καταναλωτές που αδυνατούν να αποπληρώσουν τους υπέρογκα φουσκωμένους λογαριασμούς, ανά πάσα στιγμή κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς πάροχο, αφού ειδικά οι ιδιώτες, εάν δεν προβούν εγκαίρως σε διακανονισμό διατηρούν το δικαίωμα να αποφασίσουν παύση συνεργασίας.
Αύξηση στα ληξιπρόθεσμα
Υπολογίζεται πως στα γκισέ των ταμείων της ΔΕΗ καθημερινά σπεύδουν καταναλωτές, για να προχωρήσουν σε κάποιου είδους διακανονισμό επειδή τους κόπηκε το ρεύμα ή επειδή έχει διπλώσει ο λογαριασμός και αναζητούν ρύθμιση πριν βυθιστούν στο σκοτάδι.
Να σημειωθεί πως οι εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος προκειμένου να πιέσουν τους πελάτες τους αλλά και τον ΔΕΔΔΗΕ να επισπεύσει διακοπές, προχώρησαν στην εφαρμογή ενός ακόμη μέτρου, της λεγόμενης «παύσης εκπροσώπησης».
Με αυτόν τον τρόπο, όταν μια εταιρεία – προμηθευτής ρεύματος διαπιστώνει αργοπορία του ΔΕΔΔΗΕ στην εκτέλεση διακοπής ηλεκτροδότησης, προχωρεί στην καταγγελία της σύμβασης προμήθειας. Δηλαδή, δηλώνει ότι ο οφειλέτης δεν είναι πελάτης της και αυτός με τη σειρά του μεταπίπτει στο καθεστώς «καθολικής υπηρεσίας», σύμφωνα με το οποίο συνεχίζει να ηλεκτροδοτείται, αλλά με πολύ υψηλότερη τιμή χρέωσης του ηλεκτρικού ρεύματος που καταναλώνει.
Με αυτήν την πρακτική οι εταιρείες παροχής ηλεκτρικού ρεύματος ξεχωρίζουν τους «καλούς» από τους «κακούς» πελάτες και «φορτώνουν» τους δεύτερους στη ΔΕΗ, που αναλαμβάνει με τη βοήθεια και των εισπρακτικών το «κυνήγι» για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών.