Με επιτυχία το σεμινάριο για την εφαρμογή ψηφιακής κάρτας εργασίας στο Επιμελητήριο Μαγνησίας
Η μεγάλη προσέλευση των συμμετεχόντων στο σεμινάριο για την ψηφιακή οργάνωση του χρόνου εργασίας και την εφαρμογή ψηφιακής κάρτας εργασίας που διοργάνωσε το απόγευμα της Πέμπτης 15 Φεβρουαρίου το Επιμελητήριο Μαγνησίας, καταδεικνύει το ενδιαφέρον, τόσο των εργοδοτών, όσο όμως και των εργαζομένων για την μετάβαση στην ψηφιακή κάρτα στον εργασιακό χώρο.
Κεντρικός εισηγητής της εκδήλωσης ήταν ο κ. Παλαιολόγος Λιάζος, οικονομολόγος- εργασιακός σύμβουλος.
Όπως σημειώθηκε, στόχος του σεμιναρίου ήταν η ανάλυση για την ψηφιακή οργάνωση του χρόνου εργασίας των υπαλλήλων και την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας στις επιχειρήσεις, καθώς επίσης και το νέο καθεστώς προστίμων που θα υποβάλλονται μετά την τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης.
Η μεγαλύτερη αλλαγή για την προστασία των εργαζομένων
Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, που τέθηκε σε εφαρμογή με τον νόμο 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας, είναι εγγύηση για την τήρηση του ωραρίου του εργαζομένου, για τις υπερωρίες, για την ορθή εφαρμογή της διευθέτησης του χρόνου εργασίας.
Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό εργαλείο που επιτρέπει να καταγράφονται με απόλυτη ακρίβεια και σε πραγματικό χρόνο οι ώρες εργασίας όλων των μισθωτών, σύμφωνα με πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ.
Είναι ένα μέτρο δικαιοσύνης, που καταπολεμά τα φαινόμενα αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας και απλήρωτων υπερωριών, καθώς και της εισφοροδιαφυγής, προστατεύοντας τόσο τους εργαζόμενους όσο και τις χιλιάδες επιχειρήσεις, που τηρούν τους κανόνες, από τον αθέμιτο ανταγωνισμό.
Μέσω της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, το αναβαθμισμένο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για το ωράριο εργασίας των εργαζομένων και χαρακτηρίζει αυτόματα κάθε ώρα εργασίας ως κανονικό ωράριο – υπερεργασία, υπερωρία ή διευθέτηση, όπως επίσης τα διαλείμματα, τα ρεπό, τις άδειες, μεταξύ άλλων.
Είναι το πρώτο βήμα μίας σειράς από παρεμβάσεις που θα βελτιώσουν την εργασιακή καθημερινότητα των εργαζόμενων, όπως το δικαίωμα της αποσύνδεσης στην τηλεργασία, οι νέες άδειες που θεσπίστηκαν με το νόμο 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας, οι ρυθμίσεις για τη συμφιλίωση της οικογενειακής με την επαγγελματική ζωή, κ.α.
Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας εφαρμόστηκε την 1η Ιουλίου 2022 στο σύνολο των τραπεζών της χώρας και τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ με περισσότερους από 250 εργαζόμενους, και σταδιακά, επεκτείνεται σε όλες τις επιχειρήσεις της χώρας.
Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας καλύπτει όλες τις μορφές απασχόλησης, τα ωράρια εργασίας (σταθερό, μεταβαλλόμενο, βάρδιες και υπερωρίες), ενώ καταγράφει ηλεκτρονικά και όλες τις μορφές άδειας, που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι.
Να σημειωθεί ότι από την 1η Απριλίου θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται υποχρεωτικά η ψηφιακή κάρτα εργασίας στους κλάδους του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας, ενώ θα ακολουθήσουν αμέσως μετά οι κλάδοι της εστίασης και του τουρισμού σε πιλοτικό επίπεδο από την καλοκαιρινή «σεζόν» του 2024.
Ειδικότερα, το λιανεμπόριο και η βιομηχανία εφαρμόζουν το πρόγραμμα ήδη από την αρχή της χρονιάς για 600.000 εργαζόμενους, πιλοτικά, σε μια προσπάθεια να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να διαπιστώσουν πού και πώς θα πρέπει να πραγματοποιήσουν αλλαγές.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι επιχειρήσεις-εργοδότες υποχρεούνται πλέον να διαθέτουν και να ενεργοποιούν αντιστοίχως, σύστημα ψηφιακής κάρτας εργασίας για το σύνολο των εργαζομένων τους με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας, που απασχολούνται με φυσική παρουσία στο χώρο παροχής εργασίας της επιχείρησης, περιλαμβανομένων και των εργαζομένων που απασχολούνται στις ανωτέρω επιχειρήσεις μέσω δανεισμού.
Υπενθυμίζεται πως σε περιπτώσεις όπου έχει διαπιστωθεί αναντιστοιχία της πραγματικής απασχόλησης με τις καταχωρίσεις της ψηφιακής κάρτας, προβλέπεται η επιβολή προστίμου ύψους 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο.