Η Αεροπορία Στρατού μετά το Στεφανοβίκειο
Από την 110 Πτέρυγα Μάχης θα επιχειρούν μέχρι νεωτέρας τα ελικόπτερα της 1ης ΤΑΞΑΣ καθώς μεγάλο μέρος του Στεφανοβικείου παραμένει κάτω από τα νερά της «νέας» λίμνης Κάρλας. Ωστόσο, οι επιχειρησιακές δυσκολίες λόγω της «συμβίωσης» με την Πολεμική Αεροπορία πιέζουν για αναζήτηση μόνιμης λύσης η οποία, όμως, δεν αναμένεται πριν από τις κρίσεις του Ιανουαρίου.
Υπενθυμίζεται ότι μετά την κακοκαιρία «Daniel» που έπληξε την ευρύτερη περιοχή του θεσσαλικού κάμπου, το επιχειρησιακό σκέλος της Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού (1ο & 2ο ΤΕΕΠ, 1ο ΤΕΑΣ και 1οΤΥΑΔ) μεταφέρθηκε στην αεροπορική βάση της Λάρισας, ενώ το προσωπικό της βάσης (Λόχος Στρατηγείο και Λόχος Διαβιβάσεων) έχει μετασταθμεύσει στο 307 ΠΕΒ, στο γειτονικό Βελεστίνο.
Σε αναζήτηση αεροδρομίου
Οι σκέψεις για επιστροφή στο Στεφανοβίκειο έχουν εγκαταλειφθεί οριστικά σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ενώ ανακτήθηκε μεγάλο μέρος του υλικού που βρέθηκε κάτω από το νερό. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι δύτες κατάφεραν να ανασύρουν και αρκετά σημαντικά συστήματα όπως ηλεκτροπτικά, αισθητήρες και όπλα τα οποία ελέγχονται για τη λειτουργικότητα τους και σύμφωνα με εκτιμήσεις αξιωματικών του στρατού, τα περισσότερα από αυτά δεν έχουν υποστεί σημαντικές ζημιές.
Η ηγεσία του ΓΕΣ εξετάζει όλα τα πιθανά σενάρια για μία «μονιμότερη» λύση καθώς η μεταφορά του επιχειρησιακού έργου της 1ης ΤΑΞΑΣ στην 110 Πτέρυγα Μάχης δεν εξυπηρετεί ούτε την Πολεμική Αεροπορία ούτε τον Στρατό Ξηράς. Αν και πρόκειται για τη μεγαλύτερη αεροπορική βάση της χώρας, η συνύπαρξη μαχητικών αεροσκαφών, μη επανδρωμένων και ελικοπτέρων διαφόρων τύπων και μάλιστα με διαφορετικές επιχειρησιακές και εκπαιδευτικές ανάγκες, δημιουργούν «συμφόρηση» με αποτέλεσμα να αναζητείται εναλλακτικό αεροδρόμιο.
Μια από τις λύσεις που εξετάζονται, η οποία μάλιστα φαίνεται να συγκεντρώνει τις περισσότερες προτιμήσεις, είναι η διάσπαση της 1ης ΤΑΞΑΣ σε δύο αεροδρόμια, στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας και στα Μέγαρα. Ουσιαστικά η Αεροπορία Στρατού θα επιχειρεί από δύο βάσεις στις οποίες θα βρίσκονται τα επιθετικά και τα μεταφορικά ελικόπτερα. Όπως εξηγεί ανώτατη στρατιωτική πηγή στην «Κ», υπήρχαν ήδη σκέψεις ώστε η Αλεξάνδρεια να αποκτήσει πιο ενεργό επιχειρησιακό ρόλο με την εγκατάσταση των Blackhawk όταν αυτά αποκτηθούν. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζεται και η μεταφορά ενός τάγματος επιθετικών ελικοπτέρων ώστε το αεροδρόμιο να ξαναγίνει βάση «πρώτης γραμμής». Οι ίδιες πηγές, ωστόσο, επισημαίνουν ότι το τοπίο θα ξεκαθαρίσει μετά τις κρίσεις του Ιανουαρίου και την ανάδειξη του νέου σχήματος της ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων και πάντα σε συνάρτηση με τις επιχειρησιακές ανάγκες και τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας.
Βελτιώνονται οι διαθεσιμότητες
Την ίδια ώρα, ενθαρρυντική είναι η εικόνα των διαθεσιμοτήτων στα μεταφορικά ελικόπτερα Chinookμετά τη δραματική κατάσταση των τελευταίων ετών. Σύμφωνα με πληροφορίες, καταλυτικό ρόλο έπαιξε η απεμπλοκή της Αεροπορίας Στρατού από τη Σύρο, όπου ένα ελικόπτερο βρισκόταν συνεχώς stand by για αεροδιακομιδές γράφοντας δεκάδες ώρες στον αέρα. Η ΑΣ εξακολουθεί να συνδράμει το έργο του ΕΚΑΒ χρησιμοποιώντας ως βάση τα Μέγαρα ενώ στη Σύρο σταθμεύουν ελικόπτερα άλλων κλάδων ή υπηρεσιών, με αποτέλεσμα τα Chinook να «φορτώνουν» λιγότερες ώρες και να αυξάνονται οι διαθεσιμότητες τους.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το έκτο ελικόπτερο παραδόθηκε πριν από λίγες ημέρες, ενώ, με ρυθμό επαναφοράς ενός Chinook ανά μήνα εκτιμάται ότι στην έναρξη της νέας αντιπυρικής περιόδου, η Αεροπορία Στρατού θα διαθέτει τουλάχιστον 8-10 επιχειρησιακά ελικόπτερα, χωρίς να προσμετρώνται τα Chinook της Μοίρας Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων.
Σταύρος Ιωαννίδης - kathimerini.gr