Η Μαγνησία σε έναν μεγάλο πανθεσσαλικό “συνεταιρισμό”
Η ανασυγκρότηση περνά και μέσα από την δικτύωση των επιχειρήσεων μας - Της Εύης Τζαβέλλα-Αδαμάκη, αρχιτέκτονος, υποψήφιας περιφερειακής συμβούλου με την "Συμμαχία υπέρ των πολιτών" και υποψήφιο περιφερειάρχη τον Κώστα Αγοραστό
Η Μαγνησία και η Θεσσαλία ολόκληρη βιώνουν τις συνέπειες μιας μεγάλης καταστροφής, που προκάλεσε η θεομηνία. Όλοι προσπαθούμε να σταθούμε όρθιοι για να αντιμετωπίσουμε την κρίση, που ήρθε να προστεθεί στα αλλεπάλληλα χτυπήματα που δέχτηκε το κοινωνικό σύνολο από την εφαρμογή των μνημονίων, τον κορωνοϊό και την ενεργειακή λαίλαπα.
Σήμερα είναι επιτακτική ανάγκη να αποφασίσουμε τον τρόπο που θέλουμε και μπορούμε να στηρίξουμε πολύπλευρα την επιχειρηματικότητα στην Θεσσαλία. Γνωρίζουμε το σύστημα που επιβάλλεται να εφαρμόσουμε και ξέρουμε ποιες είναι οι στρατηγικές κινήσεις για τον τουρισμό, την πρωτοβάθμια παραγωγή, την εστίαση, τα προϊόντα παραγωγής μας.
Είναι ανάγκη σήμερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, να εφαρμόσουν με την καθοδήγηση και στήριξη της Περιφέρειας ένα πρακτικό μοντέλο δικτύωσης οριζόντιας και κάθετης.
Οριζόντια - με τη δημιουργία στρατηγικών συμμαχιών, όπου οι συμφωνίες μπορεί να είναι οι συμφωνίες μεταξύ επιχειρήσεων που έχουν την ίδια κύρια δραστηριότητα, δηλαδή μεταξύ επιχειρήσεων π.χ. εκείνες που ασχολούνται με καταλύματα, διασκέδαση, μεταφορές και τροφοδοσία.
Κάθετη - με τη δημιουργία στρατηγικών δικτύων, όπου υπάρχει η δημιουργία μονομερούς σχέσης προμηθευτή-πελάτη μεταξύ των εταίρων με τέτοιο τρόπο ώστε οι δραστηριότητες του αντικειμένου της συμφωνίας να εκπληρώνονται από το ένα από τα μέρη, το οποίο δίνει την παραγωγή του στο άλλο.
Στον τουρισμό, για παράδειγμα δικτύωση σημαίνει η συνεργασία ομοειδών επιχειρήσεων, εστιατορίων ή ξενοδοχείων, και προμηθευτών σε όλη την Θεσσαλία, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος μέσω της χρήσης κοινών τεχνολογιών, δημιουργία σταθερών συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και διασφάλιση ανταλλαγής γνώσης και εμπειρίας μεταξύ των συμμετεχόντων προορισμών/οργανισμών και συγχρηματοδότηση έργων ανάπτυξης και προώθησης τουριστικών προϊόντων που σχετίζονται ειδικά με την πολιτιστική κληρονομιά.
Το αποτέλεσμα θα είναι πως οι επισκέπτες θα προσεγγίζουν και θα γνωρίσουν όσες περιοχές της Θεσσαλίας επιλέξουν από ενιαίο πακέτο φιλοξενίας από συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.
Η έννοια του cluster ταιριάζει σε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τουριστικών δραστηριοτήτων αλλά δεν σημαίνει μόνο η συνεργασία επιχειρήσεων που λειτουργούν συμπληρωματικά και συνδέονται μέσω της δραστηριότητάς τους, όπως ένα εστιατόριο και ένα ξενοδοχείο, αλλά το σχέδιο αφορά εναν μεγάλο οικονομικό κύκλο. Το τουριστικό προϊόν αλληλεπιδρά με την τοπική βάση (φυσικός χώρος και κοινωνικοί παράγοντες), οδηγώντας σε κοινές δράσεις αλληλένδετων επιχειρήσεων με μεγάλη δύναμη να δημιουργούν ομίλους ετερογενών δραστηριοτήτων. Επιπλέον η συμπληρωματικότητα και η αλληλεξάρτηση μεταξύ των τμημάτων ενός τουριστικού ομίλου ετερογενών δραστηριοτήτων προκύπτουν μέσω της αλληλεπίδρασης και της οργάνωσης των τοπικών παραγόντων. Η απαραίτητη ενοποίηση πολιτισμού, οικονομίας και φύσης έχει ως αποτέλεσμα δράσεις και παρεμβάσεις που πραγματοποιούνται με συστημικό τρόπο και η δύναμη έλξης εξαρτάται από τις διαφορετικές δυνατότητες του τουριστικού προϊόντος και όλων των υποστηρικτικών υπηρεσιών.
Σε ότι αφορά την οικονομία αυτό σημαίνει ότι εάν στο δίκτυο μετέχουν 3000 επιχειρήσεις σε πανθεσσαλικό επίπεδο, μπορούν να συμπράξουν με τοπικές επιχειρήσεις και να προμηθεύονται μαζικά καθαριστικά, αναλώσιμα χαρτικά κ.λπ. ή να συνάπτουν συμβάσεις υπηρεσιών καθαρισμού — ελαιοχρωματισμού και τότε οι τιμές που μπορούν να επιτευχθούν να είναι σημαντικά καλύτερες.
Οι επιχειρήσεις μας πρέπει να συνειδητοποιήσουν πως έχουν κοινά συμφέροντα και ανάγκες . Τον τρόπο να το εφαρμόσουμε τον γνωρίζουμε και η Θεσσαλία πρέπει να γίνει ένας μεγάλος “συνεταιρισμός” με την καθοδήγηση και την στήριξη της Περιφέρειας. Η Περιφέρεια θα προχωρήσει ταυτόχρονα και τις συμπράξεις επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλία με ερευνητικούς φορείς για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών και θα έχει την οργάνωση του μηχανισμού παρακολούθησης, υποστήριξης, ενημέρωσης και σύνδεσης των επιχειρήσεων
Κανείς δεν είναι μόνος στην μάχη της μεγάλης ανασυγκρότησης και είμαστε εδώ γιατί γνωρίζουμε πως θα πετύχουμε. Δεν έχουμε δικαίωμα να αποτύχουμε.