ΒΕΛΕΣΤΙΝΟ καιρός

ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Η παράσταση "Ναπολεοντία" στο Αχίλλειον

Το Φεστιβάλ Βόλου 2019 φιλοξενεί την παράσταση Ναπολεοντία, του Αντρέα Στάικου, με την Αναστασία Κουμίδου, στο κινηματοθέατρο "Αχίλλειον", την Πέμπτη 13 Ιουνίου, στις 21:15.
Η παράσταση "Ναπολεοντία" στο Αχίλλειον

Εισιτήρια:
Ταμεία: 10€
Προπώληση: 8€

Η προπώληση γίνεται στα: Filippou cafe classique, 4 εποχές καφέ και Μελάνι.

Το έργο Ναπολεοντία του Ανδρέα Στάικου, γραμμένο το 2007, ζωντανεύει μία κρίσιμη περίοδο της Ελλάδας μεγάλων ανακατατάξεων θρησκευτικών, κοινωνικών και πολιτικών.

Το 1832, έπειτα από τη δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια και με την έλευση του Όθωνα στο Ναύπλιο, η Ελλάδα βρέθηκε σε μια διαρκή κατάσταση συγκρούσεων μεταξύ του παγιωμένου δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού και μιας άλλης κοινωνικής αίσθησης και αντίληψης που προϋπήρχε και είχε διαμορφωθεί και από την οθωμανική κατοχή. Υπήρχε μια ιδιαιτερότητα η οποία δεν ταίριαζε ή δεν μπορούσε να συνάδει με τις αντιλήψεις της Δυτικής Ευρώπης, γεγονός που δημιουργούσε συνεχείς εντάσεις.

Ο Ανδρέας Στάικος εμπνέεται από αυτήν την συγκρουσιακή κατάσταση και με μία πένα βουτηγμένη στην προφορικότητα του Μακρυγιάννη αλλά και την καθαρεύουσα των ευρωπαϊστών της εποχής, εστιάζει με χιούμορ πάνω στην ιστορία ενός αστικού- λίγο πολύ- άγνωστου μύθου της εποχής. Σύμφωνα με αυτό το μύθο, κατά τη διάρκεια των προετοιμασιών για την επικείμενη απόβαση του νέου βασιλιά στο λιμάνι του Ναυπλίου, οι βαυαροί σύμβουλοι του προσέλαβαν δασκάλους του βαλς από την Αυστρία εξαναγκάζοντας τους Έλληνες, πολλές φορές δια της βίας, στην εκμάθηση του δυτικού χορού βαλς για να “ευφρανθούν τα ώτα και τα ομμάτια του βασιλέα.”

Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, ο συγγραφέας εστιάζει στην ιστορία της οικογένειας Γιαννόπουλου, μιας οικογένειας ευρωπαϊστών που κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης κατοικεί στην Τεργέστη και με την άφιξη της στην Ελλάδα, μετά την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους, φιλοξενεί στο σπίτι της έναν ήρωα της επανάστασης, τον επονομαζόμενο Χαλδούπη. Ωστόσο αυτοί οι δύο κόσμοι είναι σαν ένα αταίριαστο ζευγάρι. Η αφοσίωση του Χαλδούπη στον Θεό και στην αγιοσύνη έρχεται σε διαρκή σύγκρουση με τις ευρωπαϊκές αξίες του Διαφωτισμού τις οποίες πρεσβεύει ο γιατρος Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος. Ταυτόχρονα, η σύζυγος του Γιαννόπουλου θεοποιεί το βαλς και τους “καθ’ ημάς ευρωπαϊκούς τρόπους” και προσπαθεί με κάθε μέσο να μετατρέψει τον αθώο Χαλδούπη σε έναν “άλλον άνθρωπο,” παρουσιάζοντας τον ακόμα και ως μουσειακό έκθεμα, και αλλάζοντας του το “κακόηχον τούτο όνομα” σε Νικόλαος Βελισσαρόπουλος. Το νέο savoir vivre γίνεται απαραίτητο αξεσουάρ και modus vivendi της νέας μεσοαστικής τάξης, οι δύο αταίριαστοι κόσμοι ομογενοποιούνται ακόμη και “δια ροπάλου,” ο κοινωνικός ιστός των αγωνιστών ελλήνων αμφισβητείται και αλλοιώνεται.

Η Ναπολεοντία του Ανδρέα Στάικου φωτίζει ένα ιστορικό σταυροδρόμι που προοιωνίζει την ελληνική πραγματικότητα από το τέλος του 19ου αιώνα έως και σήμερα. Η θεματική της “θρησκευτικότητας” με την ευρύτερη έννοια, όπως αυτή αποτυπώνεται στην περιγραφή του φεστιβάλ Βόλου 2019, βρίσκει εστίες ιδεολογικές και αισθητικές στην σκηνοθετική μας αντίληψη.

Ερμηνεύουν (με σειρά εμφάνισης):
Νίνα Τουμαζάτου
Παλαιολόγος Χαλίδας
Έφη Πρέκα
Ιωάννα Στεφανάτου
Γιώργος Κατσάμπας
Λαμπρινή Ζώτου

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:

Συγγραφέας: Ανδρέας Στάικος
Σκηνοθεσία – εικαστική επιμέλεια: Αναστασία Κουμίδου
Πρωτότυπη μουσική: Πάρις Παρασχόπουλος
Μουσική: Johannes Strauss
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος
Ενδυματολόγος: Μαρία Βασιλάκη
Ειδική κατασκευή καπέλου: Στέλλα Πίτσιου

Πιο διαβασμένα