Αυτοδιοικητικές εκλογές και Τύπος - Της γνώσης, της επικοινωνίας, του συρμού, του διασυρμού;
Κάθε φορά οι αυτοδιοικητικές εκλογές έχουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους σε σχέση με το χώρο και τον χρόνο που διεξάγονται καθώς και με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Σε τούτες τις εκλογές παρατηρήθηκε μια έξαρση της χρήσης του Διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής Δικτύωσης, με τα θετικά και τα αρνητικά της χρήσης τους.
Ταχύτατη διάδοση της είδησης, ταχύτατη εγκόλπωση του μηνύματος, δράσεις και αντιδράσεις, ποικίλα σχόλια, διαβούλευση, προβολή ιδεών και θέσεων, δημιουργικός και γόνιμος διάλογος.
Δυστυχώς όμως, στο facebook είδαμε και εκρήξεις ματαιοδοξίας, κενοδοξίας και μισαλλοδοξίας. Γιατί;
Είδαμε άκρατο λαϊκισμό, εκδηλώσεις ποταπών συναισθημάτων για συνδημότες και συνδημότισσες.
Είδαμε και προφίλ (υπαρκτών άραγε προσώπων;) που προσπαθούσαν να λεηλατήσουν ζωές ανθρώπων, να προσβάλλουν, να ατιμώσουν, να διαπομπεύσουν δημόσια. Γιατί;
Είδαμε σχόλια και αναρτήσεις που αγγίζουν τα όρια της απρέπειας ξεπερνώντας τα όρια του μέτρου. Σίγουρα το υβριστικό περιεχόμενο, ο άκρατος λαϊκισμός και η προπαγάνδα διαθέτουν γαργαλιστικό περιεχόμενο.
Ο Δημότης όμως φιλτράρει την είδηση και είναι αυστηρός κριτής κατακεραυνώνοντας όποιον μετέρχεται τέτοια μέσα.
Οι Δημότες κρίνουν, συγκρίνουν, αποφασίζουν.
Διά της ψυχολογικής βίας δεν σύρονται σε επιλογές που δεν τους αρέσουν, δεν τους ταιριάζουν και δεν τους εκφράζουν.
Είναι εύκολο κάποιος από την ασφάλεια του σπιτιού του να καθυβρίζει με όποιον χαρακτηρισμό επιθυμεί, όποια ώρα της ημέρας και της νύχτας επιθυμεί, αυτόν που στοχοποιεί.
Φαίνεται πως είναι δύσκολο να πεις αυτά που θέλεις να πεις σε κάποιον, ενώπιος-ενωπίω. Κάποιες φορές μάλιστα η ελευθερία γνώμης εκθέτει αυτόν που την εκφέρει και μαζί εκτίθενται όσοι συντάσσονται με ανοίκειες αναρτήσεις. Τέτοιες συμπεριφορές θυμίζουν παιδιάστικα καμώματα και όχι θέση και άποψη ώριμων ανθρώπων.
Παραβλέπουν τον τοπικό Τύπο που όποιος επιθυμεί μπορεί να αρθρογραφήσει και να ξετυλίξει τις σκέψεις του.
Βέβαια στην εφημερίδα, δε δύναται να υπάρχουν λιβελλογραφήματα. Υπάρχει δημοσιογραφική δεοντολογία που θέτει όρια και κανόνες. Ο αγκυλωμένος λόγος αυταρχικής έξαρσης που επιθυμεί να σκαλώσει στην εξουσία για να διαφεντεύει τις ζωές των ανθρώπων, στο facebook βρίσκει χώρο· όχι όμως στο δημόσιο βήμα που προσφέρει ο τοπικός Τύπος, η έντυπη Δημοσιογραφία.
Με τούτα και με τ’ άλλα, πλησιάζουμε στην Κυριακή των εκλογών για την τοπική μας κοινωνία. Το πολίτευμά μας, η Δημοκρατία εξάλλου στηρίζεται και ανθεί στην ελευθεροτυπία.
Τούτα και άλλα πολλά, εμείς, στο Δήμο Ρήγα Φεραίου, θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε αμέσως μετά τις εκλογές μέσα από τη Λέσχη Ανάγνωσης που θα συγκροτήσουμε. Η Λέσχη Ανάγνωσης θα αφορά εφήβους μα και ενήλικα άτομα. Το πρώτο μάλιστα ανάγνωσμα – θα επακολουθήσουν κι άλλα πολλά – θα είναι του Θουκυδίδη, "Περικλέους Επιτάφιος".
Ο λόγος για ένα από τα σημαντικότερα έργα της ανθρώπινης πνευματικής δημιουργίας, ένα εγχειρίδιο πολιτικής θεωρίας που ταξίδεψε και θα ταξιδεύει εις το διηνεκές. Εικόνα της πόλης της Αθήνας – μοναδική και ασύγκριτη – γεμάτη από μετρημένη ελευθερία και εσωτερική αξιοπρέπεια.
Η διδασκαλία του "Επιταφίου" που μάλλον κρίθηκε από το Υπουργείο Παιδείας ως ανώφελη και εξοβελίστηκε από τα σχολικά προγράμματα, θα βρει το χώρο που της αξίζει, σε μας, στη γενέτειρα του Ρήγα Βελεστινλή και στη δικιά μας Λέσχη Ανάγνωσης. Και ξέρετε που θα μας ανταμώσετε; Στην πλατεία Δημοκρατίας στο Βελεστίνο, στο Ρολόι, στο λόφο του Αϊ Λιά, στο συνοικισμό, κάτω από το γερο-πλάτανο στο Ελευθεροχώρι, στο Σιδηροδρομικό Σταθμό στο Αερινό, στον Αϊ Γιώργη, στο ξωκλήσι του Αγίου Αθανασίου ατενίζοντας το Ριζόμυλο και τη Χλόη, στο κέντρο πληροφόρησης για την Κάρλα στο Στεφανοβίκειο, στη βρύση Χατζηδήμου στα Κανάλια, στην Άνω Κερασιά δίπλα απ’ το πέτρινο σπιτάκι του Ηλία Λεφούση, στο κιόσκι που συναντάς ανηφορίζοντας για το Κεραμίδι, στην "Αγριελιά", στο Παρθεναγωγείο, στο "Πετρομέλισσο" και την "Κουλούρα" και βέβαια στον "Κήπο της Έλλης" στο Περιβόλι Γρεβενών, στη Βάλια Κάλντα. Εξάλλου ένα γνωστό και αγαπημένο τραγούδι στους στίχους του αναφέρει: "Πότε θα ’ρθει η άνοιξη, θα ’ρθει το καλοκαίρι, να βγουν οι Βλάχοι στα βουνά ...".
Η άνοιξη είναι εδώ! Έρχεται και το καλοκαίρι! Καλώς ν’ ανταμωθούμε λοιπόν!